ΑΣΓΜΕ: Για το άνοιγμα των σχολείων και τη νέα σχολική χρονιά

share on:

Καλή σχολική χρονιά και καλή δύναμη σε όλους τους γονείς, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς σε μια ιδιαίτερη σχολική χρονιά που ξεκινά…

Όπως πάντα ξεκινάμε αισιόδοξα, με όνειρα και προσδοκίες για τα παιδιά μας.

Παρ όλα αυτά όμως, ως γονείς έχουμε ερωτήματα, αγωνία και έντονο προβληματισμό. Λογικό. Γιατί το δημόσιο σχολείο είναι απροετοίμαστο, επειδή και πριν την πανδημία δεν είχε στο επίκεντρο του τις ανάγκες των μαθητών.

Ειδικά φέτος που η επιδημία του Covid-19 έβγαλε στην επιφάνεια και ανέδειξε με εκκωφαντικό τρόπο, τη διαχρονική ευθύνη των κυβερνήσεων για τα συσσωρευμένα προβλήματα που ταλανίζουν την εκπαίδευση: το ολιγάριθμο εκπαιδευτικό δυναμικό, το ανεπαρκές βοηθητικό προσωπικό, που δουλεύει σε άθλιες συνθήκες (εργαζόμενοι στην καθαριότητα των σχολείων), τα παλιά και επικίνδυνα κτίρια, τις αίθουσες – κλουβιά, τα 25άρια τμήματα, τις τεράστιες ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή αλλά και σε κονδύλια των σχολικών επιτροπών για τα αναλώσιμα. Αυτή είναι η καθημερινότητα που ζούμε στα σχολεία, διαμορφώνοντας ένα υπόβαθρο άκρως επικίνδυνο για την υγεία των μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών.

Οι ανακοινώσεις και τα μέτρα που εξήγγειλε το Υπουργείο Παιδείας για το άνοιγμα των σχολείων δεν απαντούν στις ανάγκες μας για προστασία της υγείας των παιδιών μας και για ισότιμη μόρφωση. Όχι απλά δεν καθησυχάζουν, αλλά εντείνουν τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς μας, έχοντας και την εμπειρία από την αντιμετώπιση της εκπαίδευσης από την κυβέρνηση την προηγούμενη περίοδο (καραντίνα, τηλεκπαίδευση, εκ’ περιτροπής λειτουργία Μάη και Ιούνη).

Όλο το προηγούμενο διάστημα γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί αντιμετωπίσαμε με μεγάλο αίσθημα ευθύνης την πανδημία του κορονοϊού αλλά δυστυχώς η κυβέρνηση έχασε πολύτιμο χρόνο ώστε να ικανοποιήσει τα δίκαια και ρεαλιστικά αιτήματα μας που διασφαλίζουν την προστασία, την υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών και φυσικά την ασφαλή λειτουργία των σχολείων. Σήμερα έχοντας κάνει “λάστιχο” τα υγειονομικά πρωτόκολλα και αξιοποιώντας τα “κατά το δοκούν”, δεν απαντά ούτε στο ελάχιστο στις αγωνίες και τους προβληματισμούς της εκπαιδευτικής κοινότητας.

 

Η φετινή χρονιά δε θα είναι “μια από τα ίδια”, αλλά θα είναι χειρότερη λόγω του νέου νομοσχεδίου για την Παιδεία που ψήφισε η Κυβέρνηση.

Η νέα σχολική χρονιά ξεκινά με χειρότερους όρους σε σχέση με πέρυσι και όσον αφορά την μορφωτική διαδικασία. Αντί το Υπουργείο Παιδείας να ασχοληθεί με τα οξυμένα διαχρονικά προβλήματα ψήφισε νομοσχέδια και εφάρμοσε ΠΝΠ που βάζουν μεγαλύτερα εμπόδια στην εκπαιδευτική διαδικασία και την ολόπλευρη μόρφωση των παιδιών μας.

Με το νομοσχέδιο που ψήφισε με κλειστά μάλιστα τα σχολεία : αύξησε τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη από 22 σε 25 στα νηπιαγωγεία και Δημοτικά, αδιαφορώντας για τον κίνδυνο του συνωστισμού αλλά και αγνοώντας την παιδαγωγική αξία του μικρότερου αριθμού μαθητών ανά τάξη. Δίνει έμφαση στην εκμάθηση δεξιοτήτων πράγμα που αποστεώνει το σχολείο από τη στέρεη βάση της γενικής παιδείας και το απομακρύνει από το στόχο της ολόπλευρης μόρφωσης και καλλιέργειας. Επανέφερε την «Τράπεζα Θεμάτων» διαμορφώνοντας ένα “Λύκειο – εξεταστική αρένα” , με εξετάσεις πανελλαδικού τύπου από την Α΄ Λυκείου και εμάς τους γονείς να βάζουμε πιο βαθιά ακόμη το χέρι στην τσέπη. Κατηγοριοποιεί τα μαθήματα σε Ομάδες στο Γυμνάσιο διαμορφώνοντας μαθήματα πρωτεύουσας και δευτερεύουσας σημασίας. Δεν εγγυάται την κάλυψη όλων των εκπαιδευτικών κενών και με τα νέα ωρολόγια προγράμματα κατάργησε μαθήματα επιλογής όπως το Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο και η 2η ξένη Γλώσσα (Γερμανικά/Γαλλικά) που εξετάζονται πανελλαδικά, ως προαπαιτούμενα για την είσοδο σε συγκεκριμένες σχολές. Κατάργησε τα μαθήματα των Κοινωνικών Επιστημών και της Καλλιτεχνικής Παιδείας με αποτέλεσμα να πετσοκόβει ακόμα περισσότερο κάθε υπόλειμμα Γενικής Παιδείας. Προωθεί την “αξιολόγηση” των σχολείων και επιδιώκει ένα “αυτόνομο” σχολείο, δηλαδή ένα σχολείο που σταδιακά θα αποκόπτεται από την ευθύνη του κράτους για χρηματοδότηση.

Τι μπορούμε και τι πρέπει να κάνουμε εμείς οι γονείς με όπλο μας τους Συλλόγους Γονέων

Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς επιτάσσει αγωνιστική ετοιμότητα και επαγρύπνηση ώστε το άνοιγμα των σχολείων να γίνει με τους απαραίτητους όρους που θα εξασφαλίζουν ουσιαστική ασφάλεια και μόρφωση.

Να δοθεί αγωνιστική απάντηση από τους ίδιους τους γονείς στις παλινωδίες και τις αντιφάσεις στις ανακοινώσεις και τις εξαγγελίες στελεχών της κυβέρνησης, του Υπουργείου Παιδείας αλλά και σε διάφορες επιστημονικοφανείς απόψεις.

Η δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία είναι επιβεβλημένη για όλους τους μαθητές. Είναι αναγκαία για μορφωτικούς και παιδαγωγικούς λόγους, για αναπλήρωση της περσινής μαθησιακής διαδικασίας, για λόγους ομαλής συνέχισης της κοινωνικοποίησης τους και συγκρότησης της προσωπικότητας τους που διαπλάθεται σε αυτές τις ηλικίες.

 

ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΟΡΟΙ ΠΟΥ ΘΑ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας πρέπει να εξασφαλιστούν όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου να ανοίξουν με ασφάλεια τα σχολεία χωρίς να μετακυλίεται το κόστος και η ευθύνη σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Είναι σημαντικό να διεκδικήσουμε συνολικά μέτρα προστασίας με βάση τις ανάγκες που υπάρχουν. Είναι πρόκληση να λέει ο Πρωθυπουργός ότι η υγεία των παιδιών μας και η προστασία της “είναι κόστος”.

Η Κυβέρνηση αξιοποιεί μειοψηφικές αντιδραστικές απόψεις που στόχο έχουν να αποπροσανατολίσουν το οργανωμένο κίνημα των γονέων από τα δίκαια και ρεαλιστικά μέτρα που προτείνει. Απόψεις που ουσιαστικά διευκολύνουν την Κυβέρνηση να μεταφέρεται η συζήτηση σε πεδία βολικά για αυτήν και να περνάει στο απυρόβλητο η πολιτική της για την Παιδεία.

 

Ως Γονείς μαζί με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές διεκδικούμε ουσιαστικά μέτρα για να μη γίνει η διαχείριση της πανδημίας αφορμή για να μεγαλώσουν ακόμα περισσότερο οι κοινωνικές και μορφωτικές ανισότητες

***  Επισκευή σχολείων-εξασφάλιση κατάλληλων χώρων, ώστε ναδιασφαλίζονται οι απαραίτητες αποστάσεις σε κάθε τάξη και η αποφασιστική µείωση του αριθµού µαθητών ανά τάξη, ώστε κανένα τµήµα να µην έχει πάνω από 15 µαθητές. Αυτό διασφαλίζει όχι µόνο την υγεία αλλά και την εκπαιδευτική διαδικασία. Άµεση αξιοποίηση σχολείων που έκλεισαν τα προηγούµενα χρόνια και άλλων κρατικών υποδοµών ή ακόµα και ιδιωτικών, που πληρούν τις προϋποθέσεις.

***  Άµεση εκπόνηση κεντρικού πανελλαδικού σχεδίου για νέα σχολικά κτήρια, που να καλύπτουν τις ανάγκες για σχολική στέγη. Να σταματήσει το αίσχος με τα conatainer και τις προκάτ αίθουσες που φυτρώνουν σαν μανιτάρια στις αυλές των σχολείων για την υλοποίηση της Υποχρεωτικής Δίχρονης Προσχολικής Αγωγής.

***  Έκτακτο κονδύλι από τον κρατικό προϋπολογισµό, ώστε να προσληφθεί ο απαραίτητος αριθµός εκπαιδευτικών, που να ικανοποιεί την παραπάνω συνθήκη για περισσότερα τµήµατα µε λιγότερους µαθητές.

***  Κάλυψη όλων των κενών σε εκπαιδευτικούς εδώ και τώρα. Μονιµοποίηση όλων των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού που δουλεύουν τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση.

***  Εξασφάλιση όλου του απαραίτητου αριθµού µόνιµων εργαζοµένων στην καθαριότητα των σχολείων, ώστε να διασφαλίζονται οι υγειονοµικοί όροι καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου.

***  Εξασφάλιση του απαραίτητου αριθµού λεωφορείων και σχολικών τροχονόµων, ώστε να διασφαλίζεται η ασφαλής µετάβαση του κάθε µαθητή από και προς το σχολείο, χωρίς να απαιτείται η συνοδεία συγγενικού προσώπου.

***  Εξασφάλιση κονδυλίων στις σχολικές επιτροπές για την προµήθεια µε το απαραίτητο υλικό (Μέσα Ατοµικής Προστασίας, είδη καθαρισµού, αντισηπτικά κ.λ.π.)

***  Άµεση επανέναρξη του προγράµµατος των σχολικών γευµάτων για όλα τα παιδιά με ευθύνη του Κράτους και χωρίς την εμπλοκή ιδιωτών.

***  Διενέργεια µαζικών επαναλαµβανόµενων τεστ σε όλους τους εκπαιδευτικούς αλλά και στους µαθητές, ώστε να υπάρξει άµεση παρέµβαση σε περίπτωση που χρειαστεί και να ελέγχεται η διάδοση του ιού.

***  Δηµιουργία Σχολιατρικής Υπηρεσίας που θα έχει την ευθύνη για τον έλεγχο λειτουργίας των σχολείων αλλά και τη διαχείριση των κρουσµάτων.

***  Κατάργηση κάθε νοµοθετικής διάταξης που επιτρέπει κάµερα στα σχολεία και on – line µετάδοση των µαθηµάτων.

***  Λόγω μη πραγματοποίησης Σχολικών Εκδρομών για τη φετινή σχολική χρονιά, άμεση επιστροφή του συνόλου των χρημάτων σε όλους τους γονείς που καταχρηστικά παρακρατήθηκαν από τα τουριστικά γραφεία μέσω ΠΝΠ της κυβέρνησης.

***  Παρεμβάσεις για δωρεάν και ουσιαστική δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των μαθητών. Δωρεάν αθλητικά και πολιτιστικά προγράμματα στα σχολεία.

Μαζικοποιούμε και ισχυροποιούμε τους Συλλόγους Γονέων

Η φετινή χρονιά είναι χρονιά εκλογικών αρχαιρεσιών. Αποδεικνύεται περίτρανα ότι το συνολικό πλαίσιο των αιτημάτων μας για ένα σύγχρονο σχολείο σε περιεχόμενο και υποδομές είναι επιτακτική ανάγκη σήμερα και ο μόνος δρόμος για να το κατακτήσουμε είναι ο δρόμος του αγώνα και της συλλογικής προσπάθειας. Με όπλο μας λοιπόν τις συλλογικές διαδικασίες και την οργάνωση του αγώνα μας είναι καθοριστικής σημασίας η μαζικοποίηση και η συσπείρωση των γονιών στους Συλλόγους Γονέων ώστε να μπούμε μπροστά με αγωνιστική διάθεση σε κάθε σχολείο:

// Για να ελέγξουμε αν και αυτές ακόμη οι διακηρύξεις της κυβέρνησης υλοποιούνται

// Για να προβάλλουμε τα αιτήματά μας για τους όρους υγιεινής και ασφάλειας και ισότιμης δωρεάν μόρφωσης που πρέπει να παρέχει το σχολείο

// Για να προχωρήσουμε σε συναντήσεις με Δημοτικές – Περιφερειακές Αρχές και με Διευθύνσεις Εκπαίδευσης για τον έλεγχο υλοποίησης των μέτρων αλλά και άσκησης πίεσης για την υλοποίηση των αιτημάτων μας

// Για να κλιμακώσουμε τις μορφές πάλης και να παλέψουμε για ένα σχολείο με ουσιαστική ασφάλεια και μόρφωση.

 

Ως ΑΣΓΜΕ (Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας) καλούμε κάθε Σύλλογο Γονέων, τις Ενώσεις Γονέων και τις Ομοσπονδίες να βρίσκονται σε αγωνιστική ετοιμότητα για να μην μείνει αναπάντητο κανένα πρόβλημα στα σχολεία!

Αφήστε μια απάντηση