Ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ και περιφερειακή οργάνωση

share on:

Του Νότη Μαριά (*)

Σε πολλά άρθρα μας έχουμε επισημάνει ότι η ανάπτυξη της χώρας και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας της ελληνικής οικονομίας θα επιτευχθούν με την επένδυση στη γνώση, στις νέες τεχνολογίες και στην καινοτομία. Αυτό σημαίνει ότι πέραν των άλλων θα πρέπει να ενισχυθεί η ναυαρχίδα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που δεν είναι άλλη από την ίδια την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πολύ δε περισσότερο καθώς η πανδημία που πλήττει την παγκόσμια οικονομία είναι δεδομένο ότι θα αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο σε όλο τον κόσμο αμφισβητώντας ταυτόχρονα τη διαδικασία της ίδιας της παγκοσμιοποίησης. Επιπλέον καθώς η Ευρώπη αλλά και οι ΗΠΑ φαίνεται να πραγματοποιούν θεαματική στροφή προς την αυτάρκεια, η αναδιοργάνωση των εκπαιδευτικών συστημάτων σε εθνικό επίπεδο είναι πλέον στην ημερήσια διάταξη. Στο πλαίσιο αυτό η χρήση νέων τεχνολογιών, η τηλεκπαίδευση και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αναμένεται να διαδραματίσουν πλέον σημαντικό ρόλο.

Με αφορμή λοιπόν τις πανελλαδικές εξετάσεις που ξεκίνησαν την προηγούμενη Δευτέρα 15 Ιουνίου, επανέρχομαι για πολλοστή φορά σε σκέψεις και προτάσεις που είχα εκφράσει δημόσια ως πανεπιστημιακός δάσκαλος, ήδη από το 2008 και οι οποίες επικεντρώνονται στην αναγκαιότητα της ενίσχυσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στην κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων και στην θεσμοθέτηση της ελεύθερης πρόσβασης στα ΑΕΙ ενόψει μάλιστα της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που πρόκειται να αντιμετωπίσει η Πατρίδα μας λόγω των δυσβάστακτων οικονομικών συνεπειών της πανδημίας.
Στο πλαίσιο αυτό η προτεινόμενη κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων και η ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια, αφενός θα αποφορτίσει άμεσα την ελληνική οικογένεια από υλικά και ψυχολογικά βάρη και αφετέρου θα αναζωπυρώσει τα δημιουργικά ταλέντα της νέας γενιάς και θα δώσει προοπτική.

Ειδικότερα:
Τα Γυμνάσια και τα Λύκεια θα πάψουν να είναι εξεταστικά κέντρα. Οι μαθητές θα μπορέσουν να αποκτήσουν ουσιαστικές γνώσεις και δεν θα επικεντρώνονται στην ανάπτυξη μονόπλευρων δεξιοτήτων με μόνο στόχο την επιτυχία στις εξετάσεις.
Οι γονείς θα σταματήσουν να δαπανούν χιλιάδες ευρώ ετησίως σε φροντιστήρια.

Η μετανάστευση στο εξωτερικό Ελλήνων φοιτητών θα περιοριστεί και συνεπώς θα συρρικνωθεί η εκροή κεφαλαίων για σπουδές στο εξωτερικό. Άλλωστε είναι κοινό μυστικό ότι χιλιάδες νέοι μας μεταναστεύουν πλέον στην Κύπρο  ή στη Βρετανία όπου έναντι υψηλών διδάκτρων έχουν πρόσβαση στις Σχολές που επιθυμούν. Επιπλέον αρκετές χιλιάδες άλλων νέων μας μεταναστεύουν στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ αλλά και στις ΗΠΑ και στον Καναδά. Η μείωση της μετανάστευσης στο εξωτερικό για σπουδές θα αμβλύνει, επίσης, το θλιβερό κοινωνικό φαινόμενο της αρπαγής εγκεφάλων, αυτού του σύγχρονου «brain drain».

Οι φοιτητές θα μπορούν να σπουδάζουν στον τόπο κατοικίας τους και δεν θα επιβαρύνεται ο μηνιαίος οικογενειακός προϋπολογισμός με 1000 περίπου ευρώ για κάθε φοιτητή/τρια.

Οι όποιες δαπάνες για τη φοιτητική μέριμνα που βαρύνουν την ελληνική οικογένεια θα καταναλώνονται στο εσωτερικό της χώρας και όχι σε άλλες χώρες.
Το Πανεπιστήμιο και η τριτοβάθμια εκπαίδευση γενικότερα, είναι πυλώνες προόδου και προοπτικής και αδιαμφισβήτητοι αρωγοί για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Όπως υποστηρίξαμε ήδη από τις αρχές του 2008 και επανερχόμαστε ξανά και σήμερα με το άρθρο μας αυτό, θεωρούμε ότι έχουν ωριμάσει πλέον οι συνθήκες για την κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων και την θεσμοθέτηση της ελεύθερης πρόσβασης όλων των αποφοίτων του Λυκείου στην Ανώτατη Εκπαίδευση.
Το σύστημα της ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση απαιτείται να οργανωθεί σε επίπεδο Περιφερειών με βάση τους παρακάτω άξονες:

1.Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από τον κρατικό προϋπολογισμό.

2.Ολοκληρωμένος σχεδιασμός προκειμένου κάθε Περιφέρεια να διαθέτει πλήρως αναπτυγμένα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων των Πολυτεχνείων και των Ιατρικών Σχολών.

3.Η ίδρυση και λειτουργία Ιατρικών Σχολών θα πρέπει να συνδυάζεται με λειτουργία αντίστοιχων δημόσιων Περιφερειακών Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων τα οποία όπως αποδείχθηκε, όχι μόνο λόγω κορονοϊού, είναι απαραίτητα για τη στήριξη του δημόσιου συστήματος υγείας.

4.Τα ΑΕΙ κάθε Περιφέρειας θα πρέπει να διαθέτουν κάθε χρόνο ίσο τουλάχιστον αριθμό θέσεων εισακτέων με τους απόφοιτους των Λυκείων της συγκεκριμένης Περιφέρειας.

5.Εφαρμογή της αρχής της περιφερειακής προτίμησης σύμφωνα με την οποία οι απόφοιτοι Λυκείων κάθε Περιφέρειας θα έχουν δικαίωμα πρώτης προτίμησης στις Σχολές των ΑΕΙ της Περιφέρειάς τους και υπό την προϋπόθεση ότι φοιτούν σε αντίστοιχο Λύκειο της Περιφέρειας τουλάχιστον επί τριετία προς αποφυγή κατάχρησης της εν λόγω αρχής.

6.Αξιοποίηση της εμπειρίας των άλλων Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων σε μεθόδους αξιολόγησης των πρωτοετών φοιτητών προς αντιμετώπιση της αυξημένης ζήτησης σε Σχολές αιχμής.

7.Δωρεάν ενδοπεριφερειακή μετακίνηση των φοιτητών με τα μέσα μαζικής μεταφοράς προκειμένου να μειωθούν τα κόστη που επωμίζεται η κάθε οικογένεια για δαπάνες φοιτητικής μέριμνας και εγκατάστασης.

8.Είναι προφανές ότι η λειτουργία των Πανεπιστημίων στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη θα πρέπει να οργανωθεί σε μια αντίστοιχη μητροπολιτική βάση και να ενισχυθεί με την ίδρυση και νέων Πανεπιστημίων και νέων Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων.

9.Ανακατανομή των υπηρετούντων μελών ΔΕΠ ορθολογικά με βάση την εντοπιότητα με ταυτόχρονη αύξηση των μελών ΔΕΠ και αντίστοιχη εξάλειψη των διδασκόντων ΠΔ.407.

 

(*)  Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, Καθηγητής Θεσμών της ΕΕ στο Πανεπιστήμιο  Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής

 

 

Αφήστε μια απάντηση