Καθυστερεί ο Αναπτυξιακός Νόμος

share on:

Ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Θεσσαλίας & Στερεάς Ελλάδος, με υπόμνημα που απέστειλε στον Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων Νικ. Παπαθανάση, αναδεικνύει τις καθυστερήσεις σε θέματα εφαρμογής του Αναπτυξιακού Νόμου, σύμφωνα με τις επισημάνσεις των επιχειρήσεων μελών του.

Ειδικότερα οι επιχειρήσεις μέλη του ΣΒΘΣΕ, αναφέρουν ότι μετά την πάροδο ικανού χρονικού διαστήματος από την πρώτη εφαρμογή του Αναπτυξιακού Νόμου 4399/2016, έχουν παρατηρηθεί αρκετά προβλήματα και δυσλειτουργίες αυτού, με κυριότερη την μεγάλη καθυστέρηση στην αξιολόγηση και στην έκδοση εγκριτικών αποφάσεων, με αποτέλεσμα ο μέσος χρόνος έγκρισης των έργων, από την υποβολή έως και την έκδοση της εγκριτικής απόφασης να κυμαίνεται στους 20 και άνω μήνες.

Αυτές οι καθυστερήσεις καθιστούν ανεπίκαιρες τις προτάσεις χρηματοδότησης και τα επενδυτικά σχέδια, αποστερούν από την αγορά πολύτιμους πόρους, λειτουργούν αποτρεπτικά στους επενδυτές, ενώ συμβάλλουν στην αναποτελεσματικότητα του ίδιου του Νόμου και ανατρέπουν την στόχευσή του, που είναι η προσέλκυση και ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων.Συνοπτικά τα μεγαλύτερα προβλήματα που οι επιχειρήσεις εντοπίζουν είναι:

1.Η πλήρης καταστρατήγηση όλων την προβλεπόμενων ημερομηνιών του Νόμου, όπως για παράδειγμα, ότι η αξιολόγηση ολοκληρώνεται εντός 60 ημερών κ.α.

  1. Η ανεπάρκεια λειτουργίας του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων και ειδικά για το καθεστώς ενισχύσεων ΜΜΕ, στο οποίο δεν υπάρχουν καθόλου οι διαδικασίες και τα πεδία των διαφόρων σταδίων όπως της Αξιολόγησης, των Γνωμοδοτικών Επιτροπών των Αποφάσεων Ένταξης, του Ελέγχου και Ολοκλήρωσης, με αποτέλεσμα να παραμένουν χωρίς αξιολόγηση, όλες οι προτάσεις του Γ΄ Κύκλου.
  2. Η πολύ μεγάλη χρονική απόκλιση μεταξύ της κατανομής των χρηματοδοτήσεων μέσω Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 3 μηνών, σε σχέση με τον πίνακα των ενταγμένων έργων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να καθυστερούν οι εντάξεις των έργων, διότι δεν υπάρχει κατανομή πόρων. Σημειώνεται δε ότι αντίστοιχη προσαρμογή του ΠΔΕ έχει γίνει για τις πιστώσεις με προβλέψεις 2μήνου ενώ κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε να γίνει και με τις κατανομές για τις εντάξεις

Ειδικότερα, σε σχέση με το Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ), έχει διαπιστωθεί μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση των σχετικών ηλεκτρονικών εφαρμογών – ενεργειών, όπως ενδεικτικά :

Α. Για τις προκηρύξεις του Ν. 4399/2016 για τα Καθεστώτα, α) Γενική Επιχειρηματικότητα, β) Μηχανολογικός Εξοπλισμός, γ) Νέες ΜΜΕ, με έναρξη τον Οκτώβριο 2016, δεν έχει ολοκληρωθεί στο ΠΣΚΕ, το σύνολο των ενεργειών, όπως ενδεικτικά είναι τα κατωτέρω αναφερόμενα πεδία-ενέργειες: 1. ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗΣ, 2. ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ, 3. ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΩΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ, κλπ

Β. Για την προκήρυξη των Πολύ Μικρών και Μικρών Επιχειρήσεων ενώ είναι ανοιχτή η 3η προκήρυξη τα μοναδικά πεδία που έχουν σχεδιαστεί και είναι ενεργά είναι: 1. ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΥΠΑΓΩΓΗΣ, 2. ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟΣΥΡΣΗΣ, 3. ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΛΗΡΟΤΗΤΑΣ, γεγονός που αποδεικνύει ότι όλες οι προτάσεις που έχουν υποβληθεί είναι αδύνατον να προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο, αυτό της αξιολόγησης τους.

Οι επιχειρήσεις επίσης επισημαίνουν ότι ακόμη και όταν «κλείνει» η εκάστοτε προκήρυξη, η έναρξη της διαδικασίας για την αξιολόγηση των κατατεθειμένων προτάσεων, δεν είναι άμεση, αλλά καθυστερεί σημαντικά. Ενδεικτικά αναφέρεται, μεταξύ των άλλων, ότι ενώ η 1η Προκήρυξη του καθεστώτος των Πολύ Μικρών και Μικρών Επιχειρήσεων, έκλεισε τον Φεβρουάριο, ακόμη δεν έχει ξεκινήσει στο ΠΣΚΕ η διαδικασία της αξιολόγησης των προτάσεων, αλλά η διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο του Ελέγχου Πληρότητας.

Ο ΣΒΘΣΕ, ζητά, μέσω της αναφοράς στα ανωτέρω ενδεικτικά παραδείγματα, την άμεση ενεργοποίηση, σε λειτουργική μορφή και των υπολοίπων πεδίων – ενεργειών μέσω του ΠΣΚΕ, προκειμένου να ολοκληρωθεί με ταχύτητα και ασφάλεια το σύνολο της διαδικασίας, δεδομένου ότι ο χρόνος που παρέρχεται άπρακτος, λειτουργεί σε βάρος του προγραμματισμού της υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων των επιχειρήσεων.

Ολοκληρώνοντας την αποτύπωση των θεμάτων που παραμένουν σε εκκρεμότητα, ο ΣΒΘΣΕ, εισηγείταιεπίσης και μια σειρά κανονιστικών βελτιώσεων του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου και συγκεκριμένα προτείνει:

  1. Οι περίοδοι που θα γίνονται οι προκηρύξεις να είναι σταθερές, τρείς φορές τον χρόνο τους μήνες Ιανουάριο, Απρίλιο και Σεπτέμβριο.
  2. Η διάρκεια των προκηρύξεων να είναι σταθερή, με περιθώριο υποβολής προτάσεων 45 ημερών, χωρίς παρατάσεις.
  3. Η Υπουργική Απόφαση για την κατανομή των πιστώσεων ανά Φορέα Διαχείρισης να εκδίδεται ταυτόχρονα με την έκδοση των Προκηρύξεων, και σε κάθε περίπτωση να μην απέχει χρονικά της ημερομηνίας ανάρτησης του οριστικού πίνακα.
  4. Να υπάρξει θεσμοθέτηση δεσμευτικών προθεσμιών ολοκλήρωσης για το σύνολο των διαδικασιών του Αναπτυξιακού Νόμου, έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι η διαδικασία αξιολόγησης να ολοκληρώνεται σε χρονικό διάστημα 2 μηνών. Ενδεικτικά προτείνεται ένα σχηματικό χρονοδιάγραμμα απαιτούμενων σταδίων διαδικασιών όπως α) 7 ημέρες για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του εξωτερικού αξιολογητή, β) 15 ημέρες για την ολοκλήρωση του έργου της επιτροπής αξιολόγησης, γ) 3 ημέρες για την σύνταξη και ανάρτηση του προσωρινού πίνακα, δ) 10 ημέρες για την υποβολή ενστάσεων επί του προσωρινού πίνακα, ε) 15 ημέρες για την ολοκλήρωση του έργου της επιτροπής ενστάσεων, στ) 3 ημέρες για την σύνταξη και ανάρτηση του οριστικού πίνακα, ζ) 7 ημέρες για την έκδοση των αποφάσεων υπαγωγής.

Ο ΣΒΘΣΕ, επίσης υποβάλλει αίτημα για την εξέταση της δυνατότητας καταβολής του 50% της εγκεκριμένης επιχορήγησης, αντί για το 25% της εγκεκριμένης επιχορήγησης που ισχύει σήμερα, χωρίς την διενέργεια ελέγχου από το αρμόδιο όργανο πιστοποίησης, αλλά με την καταχώριση και υποβολή των απαιτούμενων παραστατικών στοιχείων στο ΠΣΚΕ και εκφράζει τη βεβαιότητα ότι θα υπάρξει η βούληση εκ μέρους του Υπουργείου για την εξέταση των προτάσεων των επιχειρήσεων και την ανάληψη πρωτοβουλιών επίλυσης των θεμάτων που οι επιχειρήσεις έχουν αναδείξει.

Αφήστε μια απάντηση