Μετά τις πανελλήνιες, μπροστά στο νέο ακαδημαϊκό χάρτη

share on:

Του ΘΩΜΑ ΓΕΩΡΓΑ (*)

Ο φετινός πανελλήνιος διαγωνισμός για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Συνολικά 102.000 υποψήφιοι διαγωνίστηκαν για 80.000 θέσεις σε πανεπιστημιακά τμήματα και στρατιωτικέςσχολές. Το επόμενο και πιο κρίσιμο στάδιο είναι η επιλογή πανεπιστημιακού τμήματος στα 23 δημόσια πανεπιστήμια που διαθέτει η χώρα.

Οι υποψήφιοι θα κληθούν να επιλέξουν τμήματα και προγράμματα σπουδών που υπάρχουν μόνο στα χαρτιά δηλαδή στον τελευταίο νόμο της απερχόμενης κυβέρνησης 4610/19. Ο κ. Γαβρόγλου δεν άφησε κανέναν παραπονούμενο. Μετέτρεψε τα ΤΕΙ σε πανεπιστήμια αλλά επιπλέον αποφάσισε και τη δημιουργία 38 νέων τμημάτων τα επόμενα χρόνια. Στον τελευταίο του νόμο σε μια παλαιοκομματικής αντίληψης τακτική υπέκυψε στις πιέσεις βουλευτών και τοπικών αρχόντων κάνοντας δεκτές όλες τις εκπρόθεσμες τροπολογίες βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Όλες οι πρωτεύουσες νομών και κάποιες ακόμα πόλεις διαθέτουν ένα τουλάχιστον πανεπιστημιακό τμήμα.Η επιδίωξη για ένα συνεκτικό ακαδημαϊκό περιβάλλον που να ευνοεί ενεργά επιστημονικές και τεχνολογικές συνεργασίες για υψηλής ποιότητας έρευνα, συνεπώς και εκπαίδευσης αγνοήθηκε. Σε 22 πόλεις υπάρχουν μόνο ένα ή δύο  τμήματα! Το τραγελαφικό με την Περιφέρειά μας; Οι φοιτητές των τμημάτων της Λαμίας θα αποκτούν πτυχίο από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ενώ οι φοιτητές στο Καρπενήσι πτυχίο από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών!

Η κατάσταση προσλαμβάνει απογοητευτικές διαστάσεις σε  περιπτώσεις όπου γίνεται αντιληπτή σωρεία επικαλύψεων επιστημονικών αντικειμένων τόσο σε επίπεδο ιδρύματος όσο ακόμα περισσότερο σε επίπεδο χώραςαλλά και που δημιουργούν εύλογες απορίες για την ακαδημαϊκότητα και το αντικείμενο των τμημάτων: πανεπιστημιακό τμήμα Δημιουργικού! Σχεδιασμού και Ένδυσης στο Κιλκίς, τμήμα Περιβάλλοντος!! στη Ζάκυνθο. Σε άλλη περίπτωσηκαι μόνο από τους τίτλους προκύπτουν απίθανοι συνδυασμοί άσχετων μεταξύ τους επιστημονικών επιπέδων: τμήμα ‘Πολιτισμού και Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών’ στο Βόλο!

Τα μεγαλύτερα ερωτήματα όμως  και σ’ αυτά θα κληθούν να απαντήσουν οι εμπλεκόμενοι τον Οκτώβριο με την έναρξη του νέου έτους σπουδών είναι ποιο προσωπικό θα διδάξει στα νέα τμήματα όταν το υπάρχων δεν επαρκεί για τα υφιστάμενα; Σε ποιες υποδομές (εργαστήρια, αίθουσες, βιβλιοθήκες, εξοπλισμός) και με ποιο διοικητικό προσωπικό θα λειτουργήσουν τα νέα προγράμματα σπουδών όταν δεν επαρκούν για αυτά που ήδη λειτουργούσαν; Ερωτήματα που στην περίπτωση της πόλης μας πέρασαν σε δεύτερη μοίρα καθώς η ονοματοδοσία του πανεπιστημίου που θα ανήκουν τα τμήματα της Λαμίας τα επισκίασε.

Σ’ αυτό το πλαίσιο του νέου ακαδημαϊκού χάρτη για τους υποψηφίους ένα θα πρέπει να είναι το βασικό ζητούμενο, και  σ’ αυτό πρέπει να εστιάσουν την αναζήτηση πληροφοριών και απαντήσεων πριν την τελική τους επιλογή: ποια θα είναι τα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά τους προσόντα ως πτυχιούχοι συγκεκριμένων πανεπιστημιακών τμημάτων.

 

(*)  Ο Θ. Γεώργας είναι Βιολόγος – Καθηγητής ΔΕ , διδάκτωρ Εκπαιδευτικής Πολιτικής στο UCL του πανεπιστημίου του Λονδίνου

Αφήστε μια απάντηση